Αλλάζω την εκπαίδευση, αλλάζω τον κόσμο!

Λίγες ημέρες πριν ήρθε στο σχολείο μας η Κυριακή Μπερκέτη, παιδαγωγός, πιστοποιημένη για την Μοντεσσσοριανή μέθοδο διαδασκαλίας, για μια ομιλία -συζήτηση με μεθητές της Γ τάξης, καλεσμένη της κ. Βαγιατίδου, η οποία και υπογράφει το κείμενο που ακολουθεί. 


Οι μαθητές του Γ3  και η κ. Βαγιατίδου παρακολουθούν την ομιλία τη. κ Μπερκέτη
       "Φανταστείτε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που η βάση του είναι  η βαθιά εμπιστοσύνη στο παιδί και ο απεριόριστος σεβασμός στις ικανότητές του να αναπτυχθεί από μόνο του.            Φανταστείτε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που σέβεται την ανάγκη του παιδιού και του νέου για προσωπική ελευθερία, τον ατομικό του ρυθμό μάθησης και τα ενδιαφέροντά του. 
        Φανταστείτε ένα εκπαιδευτικό σύστημα το οποίο βασίζεται στον τρόπο που προσεγγίζουν τα παιδιά τον κόσμο μέσα από τις αισθήσεις τους, στην έμφυτη περιέργεια τους και στον αυθορμητισμό τους και θα έχετε πάρει μια μικρή ιδέα από τις βασικές αρχές της Μοντεσσοριανής Αγωγής.

η κυρία Μπερκέτη και μερικά ....εργαλεία για τη βιωματική μάθηση των μαθηματικών
    Το Μοντεσσοριανό σύστημα εκπαίδευσης αποτελεί μια μοναδική περίπτωση στην ιστορία της εκπαίδευσης του Δυτικού κόσμου. Αναπτύχθηκε ως μια εναλλακτική πρόταση εκπαίδευσης στις αρχές του 20ου αιώνα και σήμερα υπολογίζεται ότι περισσότερα από 22.000 σχολεία σε 110 τουλάχιστον χώρες εφαρμόζουν 
ένα σύστημα εκπαίδευσης βασισμένο στις αρχές του.  



Επινοητής της εν λόγω μεθόδου, η Maria Montessori, η οποία γεννήθηκε το στο Κιαραβάλλε της Ανκόνα και σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Σαπιέντσα της Ρώμης, από όπου και αποφοίτησε ως η πρώτη γυναίκα γιατρός της πατρίδας της. Το Μοντεσσοριανό σύστημα εκπαίδευσης αποτελεί μια μοναδική περίπτωση στην ιστορία της εκπαίδευσης του Δυτικού κόσμου.

"βοήθησέ με να το κάνω μόνος μου"
   Ανεξαρτησία, ελευθερία με όρια και σεβασμός για την φυσική ψυχολογική ανάπτυξη του παιδιού είναι το τρίπτυχο που αποτελεί την ουσία του Μοντεσσοριανού συστήματος εκπαίδευσης. Το μότο δε της μεθόδου αποτελεί το "βοήθησέ με να το κάνω μόνος μου" και τα ουσιαστικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν ένα Μοντεσσοριανό σχολείο είναι: Μεικτές ηλικιακές τάξεις, επιλογή δραστηριοτήτων από τους ίδιους τους μαθητές, από μία γκάμα προκαθορισμένων επιλογών,εποικοδομητικό ή «εξερευνητικό» μοντέλο στο οποίο οι μαθητές μαθαίνουν την έννοια της εργασίας μέσω υλικών και όχι μέσω απευθείας καθοδήγησης, εξειδικευμένα εκπαιδευτικά υλικά, δημιουργημένα από την Μοντεσσόρι 
και τους συνεργάτες της.


    Η κλασική εκπαίδευση, αυτή που όλη βιώσαμε και βιώνουμε στα μαθητικά μας χρόνια παραμένει επικρατούσα και παρόλο που πολλά έχουν αλλάξει τα τελευταία 50 χρόνια, οι αρχές της παραμένουν ίδιες: Ο εκπαιδευτικός παραμένει το κεντρικό πρόσωπο στην τάξη, είναι αυτός που θα επιβάλλει την πειθαρχία, ενώ οι γνώσεις που μεταλαμπαδεύονται είναι συγκεκριμένες και τυποποιημένες.


    Αντίθετα, στη μοντεσσοριανή εκπαίδευση κυρίαρχο ρόλο στην τάξη έχει το παιδί, το οποίο μαθαίνει να αυτοπειθαρχεί μέσα από το περιβάλλον και την μέθοδο που του διδάσκεται. Επιπλέον, η γνώση αναπτύσσεται σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα και τον προσωπικό ρυθμό του κάθε παιδιού, ενώ οι τάξεις-ομάδες αποτελούνται από παιδιά διαφόρων ηλικιών που συνεργάζονται και βοηθούν το ένα το άλλο.

Ο Θάνος ...δοκιμάζει τη βιωματική μάθηση
"Το να δράσουμε υπέρ του ανθρώπινου είδους, σημαίνει πάνω από όλα, να δράσουμε υπέρ του παιδιού. Το παιδί, αυτός ο "ξεχασμένος πολίτης", πρέπει να εκτιμάται σύμφωνα με την αληθινή του αξία. Τα δικαιωματά του πρέπει να θεωρούνται ιερά, και οι νόμοι της φυσιολογικής ψυχικής του ανάπτυξης πρέπει να Φωτίζουν το δρόμο προς τον πολιτισμό".            Μαρία Μοντεσσόρι

Αργυρώ Βαγιατίδου

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις